Angle down Atgal

Pažaislio muzikos festivalis suteiks publikai progą pamatyti, kaip kuriamas fortepijono skambesys

Kauno valstybinėje filharmonijoje trečiadienio vakarą rengiamas pianistės Tricia Dawn Williams unikalus fortepijono rečitalis, sukurtas pasitelkiant vaizdo ir judesio fiksavimo technologijas. Lietuvos publika turės išskirtinę progą išgirsti ir pamatyti, kaip kuriamas naujas fortepijono skambesys.

Į šiemetinio, 27-ojo, tarptautinio Pažaislio muzikos festivalio, tarp kurio rėmėjų yra ir naujienų agentūra ELTA, programą įtrauktas šis avangardinio, tarpdisciplininio meno projektas vadinamas „Transition“ vardu. 2019-aisiais jis tarptautinio muzikos profesionalų forumo „Classical: Next“ buvo įvertintas tarp 11 geriausių visame pasaulyje.

Pasak Pažaislio muzikos festivalio kuratorės Linos Krėpštaitės, vienas iš festivalio tikslų – publikai pristatyti naujausias muzikines tendencijas. Šį kartą tai įvyks per pažintį su Maltoje gimusia airių ir velsiečių kilmės pianiste T. D. Williams, kuri viena pirmųjų pradėjusių taikyti naujausias judesio fiksavimo technologijas savo kūryboje. Atlikėja yra kviečiama dalyvauti žymiausiuose pasaulio šiuolaikinės muzikos festivaliuose, koncertavo įvairiose Europos šalyse, JAV, Australijoje, Pietų Afrikos Respublikoje.

„Mano „Transition“ idėja – parodyti klausytojams, kaip vystėsi įvairios grojimo fortepijonu technikos, ir kokios yra jų galimybės. Ši idėja nuolat progresuoja, nes savo kūrybiniame kelyje susipažįstu su naujais kompozitoriais bei susiduriu su iki šiol dar nenaudotomis atlikimo technikomis. Lietuvos publiką pakviesiu stebėti mano muzikinę kelionę, praturtintą sensorine technologija ir videomenu. Fortepijonu grosiu ne tik pirštais, bet ir rankomis, alkūnėmis, kumščiais, delnais. Naudodamasi specialia raumenų impulsus fiksuojančia MYO apyranke, kursiu gyvus elektroninius garsus, išgaunamus rankų raumenų padėtimis“ , – atlikimo subtilybes atskleidė T. D. Williams.

Beveik šimto metų laikotarpį apimsiančiame projekto muzikos repertuare kiekvieno kompozitoriaus kūrinys tarsi plauks per nežinomus vandenis, atskleisdamas įdomiausias ir subtiliausias fortepijono skambesio galimybes. Koncertas prasidės elektroninės muzikos kompozitoriaus ir atlikėjo Atau Tanaka kūriniu „Suspensions“. Pianistės teigimu, šis autorius tyrinėja žmogaus reakcijas į garsą, tiek muzikinį, tiek sklindantį mus supančioje kasdienėje aplinkoje, kaip fenomenologinės patirties formą. Savo kuriamose meninėse vizijose, remdamasis sensorinėmis technologijomis, fiksuojančiomis raumenų impulsus, žmogaus kūną paverčia savotišku muzikiniu instrumentu. Itin organiškai į „Transition“ programą įsilies ir beveik prieš šimtmetį kompozitoriaus Henry‘io Cowello parašytas kūrinys „The Voice of Lir“, kuriame aistringais tonais skambanti muzika yra tikra avangardo klasika.

Anot Pažaislio festivalio koordinatorės L. Krėpštaitės, dar vienas įdomus T. D. Williams kuriamo avangardinio fortepijono portreto akcentas – amerikiečių kompozitoriaus Stepheno Montague „Mira“ – tonalus ir melodingas kūrinys, atliekamas skambinant tik baltais fortepijono klavišais. Šio opuso atlikime naudojama tiek įprasta technika, tiek įvairūs klasteriai, kurie veda į savotišką galaktinę kulminaciją, – tai nuoroda į 1980 metais Argentinoje Hugo Miros atrastą asteroidą „Mira“.

Koncerto finale bus atliktas Rubeno Zahra kūrinys „Kafkos vabzdys“ fortepijonui, elektroninei muzikai ir vaizdo įrašui, sukurtas pagal Franzo Kafkos romaną „Metamorfozė“. Tai – pasakojimas, atskleidžiamas naudojant istorijos dalis, kuriose vaizduojami garsai. Vaizdo įrašas buvo filmuojamas senoviniu (1839 m.) objektyvu, padėjusiu išgauti ypatingai „minkštos“ šviesos ir turtingos tekstūros fono dermę. Pažymėtina, kad naudojant šiuolaikinius objektyvus, tai retai pasiekiama.

ELTA

comment Skaitytojų komentarai (0)

Taip pat skaitykite