Angle down Atgal

Džiovinti vaisiai - kuo jie mums naudingi?

Džiovinimas – labai senas vaisių konservavimo metodas. Anksčiau šalto klimato kraštuose tai buvo kone vienintelis būdas užtikrinti, kad žmonės ir žiemą, kai šviežio derliaus nėra, galės mėgautis vaisiais. Mitybos specialistai rekomenduoja ir šiandien nepamiršti džiovintų vaisių ir šaltuoju metų laiku jų įtraukti į racioną. Tai – puikus būdas palaikyti organizmo energijos atsargas ir gauti vitaminų. Kokybiški vietiniai džiovinti vaisiai gali būti net maistingesni, nei švieži, bet prastos kokybės atvežtiniai.

Kokios naudos mums teikia džiovinti vaisiai? Pirmiausia reikėtų paminėti, kad tai – koncentruotas produktas. Didžiąją dalį šviežių vaisių (kaip ir daugumos daržovių) masės dalį sudaro vanduo, todėl, kad iš šviežių vaisių gautume daug naudingų medžiagų, ir vaisių reikėtų suvalgyti nemažai. Išgarinus vandenį, džiovintuose produktuose lieka mums reikalingos maisto medžiagos – vitaminai, mineralai, baltymai, angliavandeniai ir pan., tik jų kiekis, pavyzdžiui, šimte gramų džiovintų slyvų bus daug didesnis, nei šimte gramų šviežių. Tai reiškia, kad pakanka mažesnio džiovintų vaisių kiekio, kad aprūpintumėte organizmą maisto medžiagomis, kita vertus, ir jų energetinė vertė didesnė, nes cukraus juose sąlyginai daugiau. Štai kodėl džiovinti vaisiai laikomi koncentruotu maistu – jų valgyti reikia saikingai, ypač jei laikotės dietos (dietologai rekomenduoja ne daugiau nei 50 gramų per dieną). Kita vertus, jie suteikia mums daug maisto medžiagų, puikiai tinka kaip užkandis, kai reikia greitai kilstelėti energijos lygį, pavyzdžiui, daug sportuojantiems žmonėms.

Visi džiovinti vaisiai yra geras vitamino C, ląstelienos ir, žinoma, kalorijų šaltinis, tačiau skirtingos vaisių rūšys pasižymi ir kitomis, skirtingomis sveikatai naudingomis savybėmis.

Pavyzdžiui, džiovintuose abrikosuose gausu kalio, fosforo ir geležies. Jie naudingi širdies – kraujagyslių sistemai, abrikosuose taip pat daug vitaminų A ir E, antioksidantų ir karotinoidų. Jie kartais vadinami grožio vaisiais, nes vitaminai A ir E skatina ląstelių atsinaujinimą, padeda apsaugoti odą nuo kenksmingų saulės spindulių, neutralizuoti laisvųjų radikalų poveikį, o tai gali padėti sulėtinti raukšlių atsiradimą ir kitus senėjimo procesus, padidinti odos elastingumą.


Datulės yra turbūt saldžiausias džiovintas vaisius, todėl gali būti gera alternatyva saldumynams. Datulėse daug vitaminų B grupės vitaminų, baltymų, maistinių skaidulų, geležies, kalio, kalcio, ir magnio. Jose taip pat yra stiprių antioksidantų polifenolių, kurie mažina vėžio išsivystymo tikimybę, palaiko smegenų funkcijas, yra svarbūs imunitetui.

Džiovinti obuoliai yra puikus vitamino C bei geležies šaltinis, džiovintos slyvos turi daug mineralų – kalio, kalcio, fosforo, be to, kaip daugelis tikriausiai žino, gerina virškinimą ir padeda kovoti su vidurių užkietėjimu, o razinose ypač daug kalio, kuris labai svarbus širdies darbui.

Tai – keletas turbūt dažniausiai mūsų krašte valgomų džiovintų vaisiai, tačiau džiovinami ir egzotiniai vaisiai – papajos, ananasai, mangai, kuriuos valgyti taip pat sveika. Pavyzdžiui, džiovintos figos pasižymi panašiomis savybėmis, kaip ir džiovintos slyvos – gerina žarnyno peristaltiką, bet to, stimuliuioja kepenų darbą, džiovintose papajose daug vitamino A, o ananasuose ypač gausu ląstelienos, be to, jie stimuliuoja skandžio sulčių išsiskyrimą. Beje, džiovinami ne tik vaisiai, bet ir uogos. Vis dėlto dabar džiovintų gėrybių pasirinkimas toks platus, kad tikrai išsirinksite tai, kas jums skanu. Džiovinti vaisiai tinka ir kaip užkandis, ir kaip įvairių patiekalų ingredientas – jais galima gardinti košes, sausus dribsnius, salotas ir mišraines, maišyti į jogurtą, trintus kokteilius, pyragus ir sausainius.

Tiesa, svarbu, kad produktai būtų kokybiški – visuomet perskaitykite informaciją ant pakuotės, kad žinotumėte, jog įsigyjate tikrai sveiką produktą. Idealu, jei džiovinti vaisiai niekaip neapdoroti. Vis dėlto dažnai jie padengiami kokiu nors aliejumi – medvilnės, rapsų, alyvpalmių ir pan., tai daroma siekiant suteikti jiems blizgesio ir apsaugoti nuo sulipimo bei perdžiūvimo. Šie aliejai nesuteikia papildomų skoninių savybių ir dažnai nebūna aukščiausios kokybės, todėl prieš valgant džiovintus vaisius geriau pamirkyti vandenyje ir nuplauti – taip pašalinsite dalį aliejaus. Dažnai vaisiai būna padengti ir sieros dioksidu, kuris apsaugo vaisius nuo mikroorganizmų ir parazitų bei padeda ilgiau juos išsaugoti tinkamus vartojimui, tačiau žmonėms gali sukelti galvos skausmą ir viduriavimą, sudirginti virškinamąjį traktą – tai dar viena priežastis prieš vartojimą vaisius nuplauti.

Kartais džiovinti vaisiai dar ir padengiami cukrumi arba gliukozės-fruktozės sirupu, kad taptų dar saldesni, ir nudažomi maistiniais dažais, taip suteikiant jiems skaistesnės spalvos. Tokių vaisių jau nebegalima laikyti sveiku užkandžiu – jie tampa tiesiog saldumynu ir jų reikėtų vartoti minimaliai. Na, o kokybiški, natūralūs džiovinti vaisiai gali būti jūsų raciono dalimi ne tik žiemą, bet ir kitais metų laikais. Mėgaukitės į sveikatą!

comment Skaitytojų komentarai (0)

Taip pat skaitykite