Angle down Atgal

Permainų kupiną „Oskarų“ dalybų vakarą triumfavo „Vandens forma“

Jubiliejinėje 90-ojoje „Oskarų“ įteikimo ceremonijoje tvyrojo kino industrijos, išgyvenančios laikus „po Harvey Weinsteino (Harvio Veinsteino)“, permainų nuojauta, bet, nepaisant visų sunkumų, nugalėjo meilė: geriausio filmo „Oskaras“ atiteko Guillermo del Toro (Giljermo del Toro) romantiškai juostai „Vandens forma“ (The Shape of Water) apie fantastinę vandens būtybę.

Sekmadienio vakarą teatre „Dolby“ Los Andžele įvykusios ceremonijos metu nebuvo tokių nesklandumų kaip pernykštis vokų fiasko, bet joje buvo juntamas dėmesys kitiems, svarbesniems Holivudo klausimams, tokiems kaip lyčių lygybė ir įvairovė.

„Vandens forma, kuri turėjo 13 nominacijų, gavo daugiausiai apdovanojimų – keturis, įskaitant geriausios kino produkcijos, geriausios muzikos ir geriausio režisieriaus G. del Toro. Jis tapo trečiu Meksikoje gimusiu kino kūrėju, laimėjusiu šį apdovanojimą, ir prisideda prie „Oskarą jau turinčių savo draugų bei tėvynainių Alejandro Inarritu (Alechandro Injaritaus) ir Alfonso Cuarono (Alfonso Kuarono). Visi jie kažkada buvo vadinami „trimis amigos (draugais)“.

„Didžiausias dalykas, kokį padaro menas ir mūsų industrija, yra linijų smėlyje ištynimas“, – pasakė G. del Toro.

Jordanas Peele'as (Džordanas Pilas) gavo „Oskarą“ už scenarijų savo siaubo sensacijai „Pradink“ (Get Out) ir tapo pirmuoju afroamerikiečiu, laimėjusiu originalaus scenarijaus kategorijoje. J. Peele'as sakė, kad „20 kartų“ buvo metęs šio scenarijaus rašymą, nes skeptiškai vertino galimybes kada nors pastatyti filmą.

„Tačiau vis grįždavau prie jo, nes žinojau, kad jeigu kas nors leistų man pastatyti šį filmą, žmonės jį išgirstų ir pamatytų. Tad noriu skirti (apdovanojimą) visiems žmonėms, kurie leido man prabilti garsiai ir pastatyti šį filmą“, – pasakė jis.

Šiais metais vieno labai aiškaus favorito nebuvo, ir apdovanojimai pasiskirstė daugeliui. Christopherio Nolano (Kristoferio Nolano) Antrojo pasaulinio karo laikų epas „Diunkerkas“ (Dunkirk) gavo tris „techninius“ apdovanojimus: už geriausią montažą, geriausią garso montažą ir geriausią garso dizainą.

„Nauja diena Holivude“

Aktorių kategorijose netikėtumų nebuvo. Frances McDormand (Fransis Makdormand) gavo savo antrą „Oskarą“ už darbą filme „Trys stendai prie Ebingo, Misūryje“ (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri).

Aktorė paprašė atsistoti visų ceremonijoje dalyvaujančių nominančių moterų ir pasakė: „Apsidairykit, ponios ir ponai, nes visos mes turime, ką papasakoti, ir (turime) projektų, kuriuos reikia finansuoti. Turiu jums šį vakarą du žodžius, ponios ir ponai: įtraukimo punktas.“

F. McDormand paminėjo sąlygą, kurios aktoriai gali reikalauti savo kontraktuose. Pagal ją turi būti užtikrintas tam tikras įvairovės lygis.

Pakeisdamos pernai geriausio aktoriaus „Oskarą“ laimėjusį Casey Afflecką (Keisį Afleką) geriausios aktorės statulėlę įteikė Jodie Foster (Džodi Foster) ir Jennifer Lawrence (Dženifer Lorens). „Tai nauja diena Holivude“, – pasakė J. Lawrence.

Trys daug gerbėjų turintys aktoriai veteranai laimėjo savo pirmuosius „Oskarus“. Gary Oldmanas (Garis Oldmanas) buvo pagerbtas už Winstono Churchillio (Vinstono Čerčilio) vaidmenį „Tamsiausioje valandoje“ (Darkest Hour), Allison Janney (Alison Džani) gavo geriausios antrojo plano aktorės statulėlę už darbą filme „Aš esu Tonya“ (I, Tonya), o geriausiu antrojo plano aktoriumi buvo pripažintas Samas Rockwellas (Semas Rokvelas) iš „Trijų stendų“.

G. Oldmanas padėkojo savo „99 metų jaunumo“ motinai. „Užkaisk virdulį, – pasakė jis jai. – Parnešu namo „Oskarą“.“

#MeToo

Tačiau daugelis paveikiausių šou akimirkų įvyko tarp apdovanojimų įteikimų. Ashley Judd (Ešli Džud), Anabella Sciorra (Anabela Šora) ir Salma Hayek (Salma Hajek), kurios visos yra pareiškusios H. Weinsteinui kaltinimų dėl nederamo lytinio elgesio, susibūrė šou segmentui, skirtam judėjimui “#MeToo“, kilusiam po ilgai „Oskarų“ sunkiasvorio poziciją užėmusio H. Weinsteino žlugimo. Aktorės buvo pasitiktos plojimais atsistojus.

„Drauge dirbame, kad kiti 90 metų įgalintų šias neribotas lygybės, įvairovės, įtraukimo ir sankirtos galimybes, – pasakė A. Judd. – Štai ką šie metai mums pažadėjo.“

Ceremonijos vedėjas Jimmy Kimmelas (Džimis Kimelas) ją pradėjo monologu, kuriame paminėjo H. Weinsteiną ir entuziastingai komentavo lyčių lygybę Holivude. Ir, žinoma, J. Kimmelas negalėjo nepriminti pagarsėjusios praėjusių metų klaidos skelbiant geriausią filmą.

„Labai noriu paminėti, kad šiemet išgirdę savo vardą iškart nesistotumėt, – pasakė J. Kimmelas. – Duokit mums minutę.“

Nors šiam garsiam fiasko skyrė kelias akimirkas, daug daugiau minučių vedėjas nuoširdžiai kalbėjo apie įtarimų dėl nederamo lytinio elgesio bangą, kilusią po H. Weinsteinui mestų kaltinimų. J. Kimmelas paminėjo prastą padėtį kino industrijoje dėl režisierių moterų ir vienodų atlyginimų.

„Nebegalime leisti blogam elgesiui praslysti. Pasaulis mus stebi“, – pasakė jis.

Rodydamas į didžiulę figūrą scenoje, vedėjas gyrė „Oskarą“, patį save, „laikantį rankas taip, kad galėtumėte jas matyti“. Vis dėlto jis pristatė transliaciją kaip „pozityvumo vakarą“ ir, be kitų dalykų, paminėjo komercinę „Juodosios Panteros“ (Black Panther) bei „Nuostabiosios moters“ (Wonder Woman) sėkmę.

„Prisimenu laikus, kai didžiosios studijos netikėjo, kad moteris ar mažumos (atstovas) galėtų pradėti filmą apie superdidvyrius, o priežastis, dėl kurios prisimenu tuos laikus, yra ta, kad tai buvo pernai kovo mėnesį“, – pasakė J. Kimmelas.

Pirmuosius „Oskarus“ laimėjo ir kelios kino legendos. 89 metų Jamesas Ivory (Džeimsas Aivoris) pelnė geriausio adaptuoto scenarijaus statulėlę už savo darbą filmui „Vadink mane savo vardu“ (Call Me By Your Name) ir tapo seniausiu laureatu per visą „Oskarų“ istoriją.

Tuo tarpu gerbiamas operatorius Rogeris Deakinsas (Rodžeris Dikinsas) po 14 nominacijų pagaliau buvo pagerbtas statulėle už darbą filme „Bėgantis skustuvo ašmenimis 2049“ (Blade Runner 2049). Šioje kategorijoje šiemet pirmą kartą buvo nominuota moteris – prie „Mudbound“ kūrimo prisidėjusi Rachel Morrison (Reičel Morison).

„Svajonės – Amerikos pamatas“

Pakistane gimęs komikas Kumailas Nanjiani (Kumailas Nandžianis) drauge su Kenijoje gimusia Lupita Nyong'o (Lupita Njong'o) pagerbė vadinamuosius svajotojus – vaikystėje į JAV nelegaliai atvežtus imigrantus, kurie dabar nėra apsaugoti nuo deportacijos.

„Svajonės yra Holivudo ir Amerikos pamatas. Todėl visiems Svajotojams sakome, kad jus palaikome“, – paskelbė K. Nanjiani.

Vėliau geriausio animacinio filmo „Oskaras“ buvo įteiktas spalvingos „Pixar“ odės meksikiečių kultūrai „Koko“ (Coco) kūrėjams. Be to, juosta gavo „Oskarą“ už geriausią dainą – „Remember Me“.

Geriausio filmo užsienio kalba apdovanojimas atiteko Čilės „Fantastiškai moteriai“ (Una mujer fantastica) – Sebastiano Lelio (Sebastiano Lelijo) dramai, kurioje vaidina translytė aktorė Daniela Vega.

„Visų didžiausias „ačiū“ – Meksikos žmonėms. Į šoną nustumti žmonės nusipelno jaustis priklausantys. Atstovavimas svarbus“, – pasakė režisierius Lee Unkrichas (Li Unkrikas), kurio žodžiai buvo palydėti garsiais plojimais.

Televizija „Netflix“ pelnė savo pirmą pilnametražinio filmo „Oskarą“: geriausio dokumentinio filmo statulėlė atiteko Bryano Fogelio (Brajeno Fogelio) „Icarus“ apie dopingą sporte. Sukurti filmą padėjo buvęs Rusijos antidopingo laboratorijos vadovas Grigorijus Rodčenkovas, kuris atvirai papasakojo apie valstybiniu mastu vykdytą dopingo schemą.

B. Fogelis apdovanojimą dedikavo G. Rodčenkovui, „mūsų bebaimiui demaskuotojui, kuris dabar gyvena didžiuliame pavojuje“.

„Tamsiausia valanda“ laimėjo „Oskarą“ už geriausią grimą. Už kostiumus buvo pagerbtas istorinis filmas „Nematomas siūlas“ (Phantom Thread).

„Oskarų“ ceremonija vainikavo vieną neramiausių Holivudo apdovanojimų sezonų, kai pasipylę kaltinimai lytiniu priekabiavimu žlugdė kino magnatus, sujaukė „Oskarų“ kortas ir inicijavo naujus judėjimus už lyčių lygybę.

Kovos su lytiniu priekabiavimu iniciatyvos „Time's Up“, kurią pradėjo keli šimtai garsių pramogų pasaulio moterų, organizatoriai nesurengė mados protesto kaip per „Auksinius gaublius“. Jų tikslai neapsiriboja raudonaisiais kilimais, prieš „Oskarų“ ceremoniją paskelbė organizatoriai. „Įvykdėme aprangos kodo akciją, o dabar dirbame darbą“, – ant raudonojo kilimo pasakė “#MeToo“ įkūrėja Tarana Burke (Tarana Burk).

Dėl įtarimų lytiniu priekabiavimu bangos šiemet ant raudonojo kilimo buvo kalbama ir apie rimtesnius dalykus nei drabužiai. Įdėmus žvilgsnis buvo nukrypęs į televizijos „E!“ vedėją Ryaną Seacrestą (Rajeną Sikrestą), kurį jo buvusi stilistė Suzie Hardy (Sjuzi Hardi) kaltino lytiniu priekabiavimu. R. Seacrestas tai neigė, o „E!“ jį palaikė. Vis dėlto geriausios antrojo plano aktorės kategorijoje nominuota Mary J. Blige (Meri Dž. Blaidž) sakė, kad R. Seacrestas „šiuo metu kovoja dėl savo gyvybės“.

Prieš 20 metų „Titaniko“ (Titanic) manija nulėmė rekordinius „Oskarų“ transliacijos reitingus. Tačiau pastaraisiais metais reitingai mažėjo. Pernai šį šou įsijungė 32,9 mln. televizijos ABC žiūrovų – 4 proc. mažiau nei ankstesniais metais. Dar didesnį susirūpinimą kėlė svarbiai 18-49 metų amžiaus suaugusiųjų grupei priklausančių žiūrovų skaičiaus sumažėjimas 14 proc., palyginti su 2016 metais.

Kino teatrų lankomumas 2017-aisiais taip pat buvo mažiausias per 24 metus. Tačiau šie metai prasidėjo gerai, pirmiausia dėl Ryano Cooglerio (Rajeno Kuglerio) „Juodosios Panteros“, kuri, daugelio analitikų nuomone, suvaidins svarbų vaidmenį per kitų metų „Oskarų“ įteikimo ceremoniją.

Per tris savaites filmas Jungtinėse Valstijose savo kūrėjams uždirbo 500 mln. dolerių (406 mln. eurų). Sekmadienį filmo žvaigždė Chadwickas Bosemanas (Čadvikas Bosmanas) teatre „Dolby“ sėdėjo vienoje geriausių vietų.

Šiemet Kino meno ir mokslo akademija uždraudė vokus tvarkantiems audito kompanijos „PwC“ darbuotojams šou metu naudotis mobiliaisiais telefonais ar socialiniais tinklais.

Kelios minutės prieš šou pradžią J. Kimmelas ir jo komanda iš persirengimo kambario išėjo skanduodami „Šįkart padarykim gerai!“

BNS

comment Skaitytojų komentarai (0)

Taip pat skaitykite