Angle down Atgal

Mobilioje visuomenėje vienatvės netrūksta

Žmogus nėra vienišas vilkas, jam svarbu jausti, kad kažkam priklauso, kad yra kažkam svarbus, kad daro įtaką kitų gyvenimui. Dėl sparčiai besivystančių technologijų bei nuolat greitėjančio gyvenimo tempo žmogus vis dažniau jaučia, kad mažai kam rūpi, tad mobili vienišių visuomenė kaskart plečia ribas.

Vienatvė atnaujina, vienišumas išsekina

Vienatvės jausmas yra kiekvieno mūsų gyvenimo dalis. Jis apnikti gali paauglį mokykloje, studentą universitete, jauną žmogų darbe, net vaiką darželyje ir t. t. Tai praeinanti būsena, kai esate vienas, bet nesijaučiate vienišas. Tai būdas pasimėgauti tyla, nusiraminti ir rasti savo vidinę ramybę. Vienatvė sugrąžina jėgas ir suteikia galimybę atsinaujinti.

Kai kuriems žmonėms šis jausmas įsitvirtina ir tampa ne tik pastovus, bet ir stiprėjantis. Jeigu vienatvė – sąmoningas žmogaus pasirinkimas, tai vienišumo jausmas – neigiama, nesavanoriška būsena. Vienišumą neretai primeta kitų elgesys su mumis.

Psichologė Erika Zvilnė sako, jog vienišumą nulemia ne žmonių, o santykių deficitas. Klaidingai manoma, kad vienišas žmogus yra tas, kuris neturi draugų ar artimųjų. Taip gali atsitikti aplinkoje, kur daug žmonių, tačiau žmogus ten neranda sau artimo rato žmonių. Kita vertus, reikėtų atsiminti posakį „Kiek žmonių, tiek nuomonių“, tad normalu, kad kiekvienas tą pačią situaciją vertina skirtingai. Priežasčių, kodėl žmogus jaučiasi vienišas, gali būti daug: žemas savęs vertinimas, gyvenamosios vietos pakeitimas, skyrybos, artimo žmogaus mirtis ir pan.

Vaikai iki paauglystės nesuvokia vienišumo, jiems tiesiog būna liūdna ir nyku. Sulaukus 20–30 metų, prasideda pats laimingiausias laikas, tad tarp šio amžiaus žmonių retai pasitaiko vienišių. Nuo 30–40 metų vienišumas paaštrėja, tiksint biologiniam laikrodžiui, kai draugai ir pažįstami mezga draugystes su priešinga lytimi, kuria šeimas. Žmonės kaip socialios būtybės iš prigimties yra orientuoti gyventi su kitais, tad vienatvės jausmas dažnam žmogui būna sunkiai pakeliamas.

Šiuolaikiniame gyvenime, kai dažnas nori tapti tikru profesionalu, bendravimui negali skirti daug laiko, nes privalo jį itin taupyti bei smulkmeniškai planuoti, tad vienišų žmonių tik dar labiau daugėja. Sulaukus 40–50 metų, vienišumas apninka daugelį. Vyresniame amžiuje ši problema tik dar labiau paaštrėja.

Užsitęsusi vienatvė slegia ir gali rimtai susargdinti. Juk viena iš dvaro juokdarių funkcijų buvo išgelbėti karalių nuo vienatvės, nes, labai pasinėręs į save, karalius tapdavo neramus ir dirglus.

Vienišumo jausmas smarkiai padidina streso lygį, tad padidėja rizika susirgti streso sukeliamomis ligomis. Jeigu iš vakaro jausdamiesi vieniši einate miegoti, ryte kraujyje padaugėja kortizolio. Pakyla kraujo spaudimas, tad padidėja grėsmė susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis. Vienišų žmonių mirtingumo rizika perpus didesnė, lyginant su kitais, kurie palaiko gerus socialinius kontaktus. Vieniši žmonės turi silpnesnę imuninę sistemą, tad jų sveikata yra pažeidžiamesnė.

Vitabello nuotr.
Vitabello nuotr.

Patikėti savimi įmanoma kiekvienam

Psichologė sako, jog vienišiai dažniausiai elgiasi pasyviai. Nemažai vienišų žmonių stokoja bendravimo įgūdžių, kurių galima išmokti bet kokiame amžiuje. Tereikia keisti požiūrį, reakcijas, elgesį, įpročius ir kt. Bėda ta, jog vieniši žmonės mažiau pasitiki savimi, o kai žmogus nepasitiki savo jėgomis, jam sunku mėginti megzti socialinius ryšius. Moterys linkusios aktyviau įsitraukti į įvairius socialinius tinklus, o vyrai neretai nuvertina socialinių ryšių vaidmenį.

Psichologės patarimas – sąmoningai ieškokite susitikimų su žmonėmis, plėsdami savo judėjimo ribas. Juk neretai žmogus pats atranda milijoną pasiteisinimų, kad tik išvengtų susitikimų, o tai tik dar labiau sustiprina vienišumo jausmą. Išsirinkę, kas jums labiausiai patinka, įsijunkite į draugijas, bendruomenes, ieškokite bendraminčių grupių, kurių veikla artima jūsiškei. Atradę naują veiklą, būsite užsiėmę, susirasite naujų draugų, jausitės laimingesni.

Šiuolaikinės bendravimo priemonės nepakeičia realaus žmogiškumo, tad draugai feisbuke neatstos gyvo bendravimo. Kad nesijaustumėte vieniši, visiškai nebūtina turėti daug draugų, tam tereikia vieno ar dviejų, su kuriais bendraudami galėtumėte džiaugtis būdami savimi.

Galbūt turite galimybę auginti gyvūną ar tiesiog kokį nors jums patinkantį augalą. Atradę, kuo rūpintis, jausitės mažiau vieniši.

Išsirinkite jums prieinamiausią ir tinkamiausią sportinę veiklą. Tai viena geriausių priemonių saviugdai. Sportuojant išsiskiria laimės hormonas endorfinas, kuris pakelia nuotaiką. Taip turėsite dvigubą naudą – apsaugosite save nuo niūrių minčių ir išvengsite daugelio fizinių ligų.

Susirašykite darbų, kuriuos norėjote atlikti, sąrašą, tik jiems vis nerasdavote laiko. Veikla padės atitraukti niūrias mintis ir jūs nebesijausite toks vienišas. Sužadinkite sau norą ką nors sukurti – papuošalus, dekoracijas ir pan. Tiesiog paspalvinkite, dainuokite, išbandydami, tarkime, karaokė. Leiskite lietis savo fantazijai, kad tik jums palengvėtų. Svarbu suprasti, kad ne visada turėsite tai, ko norite ar apie ką svajojate. Juk gyvenimas – ne linksmybių puota, tačiau, atėjus naujai dienai, vėl galėsite siekti to, kas jums svarbu.

Užsiveskite emocijų kalendorių, kuriame užsirašykite, kada jaučiatės ypač vienišas, kokios kitos emocijos papildo tą jausmą. Taip greičiau išsiaiškinsite, iš kur atsiranda ši būsena, ir greičiau rasite sprendimą jai atsikratyti.

Skirkite laiko knygų skaitymui. Knygos plečia fantaziją, pasaulėžiūrą, suvokimą. „Žmogus, turintis rankose vertingą knygą, niekada negali būti vienišas“, – tvirtino italų dramaturgas Karlas Goldonis. Skaitydami knygas, netrukus pajusite, kad jų veikėjai gyvena visai šalia – jūsų galvoje.

Šiais laikais retas kuris gali apsieiti be interneto. Dalyvaukite forumuose, kuriuose žmonės kalba apie gyvenimą, dalijasi sėkmės istorijomis, ieško būdų apsisaugoti nuo nemalonių jausmų. Tai puiki nemokama terapija.

Išties ne jūs vienas jaučiatės vienišas. Galbūt vertėtų suburti vienišių būrelį? Taip rasite draugų ir padėsite kitiems išvengti ne itin malonių jausmų. Ne visada lengva ryžtis pokyčiams, tačiau tai padaryti įmanoma ir be galo svarbu.

comment Skaitytojų komentarai (0)

Taip pat skaitykite