Angle down Atgal

Lengvųjų automobilių gaisrai ir jų gesinimas

Spalio 13 d. minima Europos saugaus eismo diena. Šia proga Ugniagesių gelbėtojų mokyklos Praktinio parengimo skyriaus vyresnysis specialistas Tomaš Veliseičik parengė vertingų patarimų vairuotojams, kaip gesinti lengvųjų automobilių gaisrus. Kiekvienais metais šalyje sudega daugiau nei 1000 transporto priemonių (2018 m. – 1124, 2017 m. – 1086). Per šių metų 9 mėnesius Lietuvoje jau kilo 846 gaisrai transporto priemonėse, daugiausia iš jų – 557 lengvuosiuose automobiliuose. Prieš kelerius metus atlikti tyrimai parodė, kad vidutinis lengvųjų automobilių parko Europos Sąjungoje amžius yra 10,7 metų, o Lietuvoje – 16,9 metų.

Lengvajame automobilyje būtina turėti gesintuvą. Jis turi būti techniškai tvarkingas ir laikomas lengvai pasiekiamoje vietoje. Patogiausia jį laikyti keleivio pusėje po sėdyne. Pravartu lengvajame automobilyje turėti ir darbines pirštines, kurios padėtų apsisaugoti nuo gaisro ar cheminės medžiagos poveikio bei galimų mechaninių sužeidimų. Taip pat reikėtų turėti ir raktą, skirtą atjungti akumuliatoriaus gnybtą nuo akumuliatoriaus.

Kuo anksčiau bus pastebėtas gaisras, tuo didesnė tikimybė, kad jis bus sėkmingai užgesintas. Paprastai žmogus pamato besiveržiančius dūmus, išgirsta degimui būdingą garsą ar sprogimą ar pajunta dūmų kvapą. Tokiu atveju reikia kuo skubiau sustoti. Beje, manevras neturėtų sukelti pavojaus kitų eismo dalyvių saugumui. Sustojimo vietą reikėtų pasirinkti atsižvelgiant į galimas rizikas. Negalima įvažiuoti ir sustoti degalinėse, šalia degiųjų produktų laikymo vietų ir ten, kur išplitęs gaisras gali būti nekontroliuojamas, sukeltų pavojų žmonėms. Nerekomenduojama sustoti po tiltais, viadukais, tuneliuose ar pralaidose.

Sustabdžius automobilį ir išjungus variklį, pavarų dėžės svirtį reikėtų nustatyti į stovėjimo padėtį P, o automobiliuose su mechanine pavarų dėže nustatyti „laisvą“ pavarą. Taip pat reikėtų įjungti arba užtraukti rankinį stovėjimo stabdį, kad automobilis būtų stabilus. Jokiu būdu negalima palikti automobilio su įjungtomis pavaromis, nes jis gali pajudėti iš vietos ir sužeisti jį gesinantį asmenį. Prieš išlipant iš automobilio reikėtų paimti vertingesnius daiktus (dokumentus ir kt.) bei padėti evakuotis keleiviams, jeigu jie negali to padaryti patys (vaikai, vyresnio amžiaus žmonės, žmonės su negalia ir t. t.).

Sustojus reikia kuo greičiau išlipti iš automobilio ir nedelsiant skambinti skubiosios pagalbos tarnybų telefono numeriu 112 bei pradėti gesinti automobilį gesintuvu. Jeigu jo nėra ar jis pasibaigęs, gaisro gesinimui gali būti panaudotos ir kitos parankinės medžiagos. Tai smėlis, žvyras, butelis su vandeniu ar gaiviaisiais gėrimais. Tačiau reikėtų atminti, kad užpylus vandeniu elektros instaliaciją reikėtų kuo skubiau atjungti akumuliatoriaus gnybtą. Žiemą gaisro gesinimui gali būti panaudotas sniegas, kurio gesinimo poveikis yra panašus kaip ir vandens. Tam tikrais atvejai gaisro gesinimui gali būti panaudotas ir storas audeklas. Gesinant gaisrą su audeklu reikėtų įvertinti šilumos spinduliavimą ir liepsnos aukštį, nes kitaip galima pačiam nukentėti. Galima kartu naudoti ir kelias iš šių priemonių.

Gaisro gesinimo veiksmai priklauso nuo gaisro židinio vietos, dydžio ir turimų resursų. Identifikavus, kad gaisras kilo variklio skyriuje, rekomenduojama iš karto išjungti automobilio šildymo-šaldymo sistemą, uždaryti langus ir ortakių sklendes, išlipant uždaryti duris. Tokiu būdu gaisro degimo produktai nepateks į saloną ir ugnis negaus papildomai oro degimui spartinti. Prieš išlipant reikėtų patraukti automobilio priekinio dangčio lyną, kad dangtis atsirakintų. Paėmus gesintuvą ir prieš pradedant gesinimo darbus rekomenduojama užsidėti apsaugines pirštines. Gesintuvas turi būti parengiamas darbui, nuimamas jo apsauginis įtaisas. Jeigu reikia pakelti priekinį dangtį, tai daryti reikėtų labai atsargiai. Jokiu būdu negalima dangčio atidaryti staiga, nes papildomas oro kiekis gali suintensyvinti degimą ir pliūptelėti liepsna, kuri gali nudeginti gaisrą gesinantį asmenį. Nedaug pradarius priekinį dangtį reikėtų įpurkšti gesinimo medžiagos ir jį uždaryti. Tarp dangčio ir kėbulo rekomenduojama padėti raktą, kuris skirtas akumuliatorių gnybtams atjungti. Įpurškus gesinimo medžiagos reikėtų palaukti apie 3 sekundes, tada visiškai atidaryti dangtį ir išpurkšti gesinimo medžiagą tiesiai į degimo zoną.

Gaisro gesinimo salone veiksmų principai nedaug skiriasi nuo gesinimo variklio skyriuje. Čia galioja tą patį taisyklė: „Negalima leisti gaisrui gauti papildomo deguonies“. Todėl atidaryti duris pirmiausiai reikėtų nedaug, tik tiek, kad būtų galimybė įpurkšti gesinimo medžiagos. Po kelių sekundžių galima atidaryti duris ir išpurkšti visą gesinimo medžiagą į gaisro židinį. Gesinimui reikėtų pasirinkti arčiausiai gaisro židinio esančias duris.

Gaisras, kilęs bagažinės skyriuje, gesinamas panašiai. Pirmiausia dangtį reikėtų tik truputį praverti ir įpurkšti gesinimo medžiagos, o paskui atidaryti ir išpurkšti visą gesinimo medžiagą. Užgesinus gaisrą reikėtų atjungti akumuliatoriaus maitinimo („minuso“) laido gnybtą nuo akumuliatoriaus ir apžiūrėti automobilį, ar neatsirado naujų degimo ar rusenimo vietų.

Sudėtingiau gaisrą gesinti, jeigu automobilyje yra sumontuota dujų įranga. Dujų gaisrai turėtų būti gesinami tik tokiu atveju, kai yra galimybė nutraukti dujų tiekimą arba yra kilęs tiesioginis pavojus žmonių gyvybei. Dujų gaisro gesinimas nenutraukus dujų tiekimo gali sukelti sprogimą ir pakartotiną gaisrą. Todėl rekomenduojama automobilį su dujų įranga gesinti tik tada, jeigu įmanoma tuoj pat nutraukti dujų tiekimą. Kitu atveju apie pavojų reikėtų įspėti aplinkinius ir pasitraukti saugiu atstumu (apie 50 m), o esant galimybei pasitraukti už užtvaros, kuri gali apsaugoti nuo sprogimo bangos.

Svarbiausia, kilus gaisrui automobilyje, nepanikuoti, sprendimus priimti operatyviai ir tinkamai reaguoti į pasikeitusią situaciją. Automobilį eksploatuoti privaloma atsižvelgiant į gamintojo rekomendacijas, būtina turėti tinkamą ir veikiantį gesintuvą, pirštines ir raktą. Taip pat svarbu mokėti naudotis gesintuvu, žinoti automobilio konstrukcinius ypatumus, kurie yra svarbūs kilus gaisrui.

comment Skaitytojų komentarai (0)

Taip pat skaitykite