Angle down Atgal

Įprotis daug valgyti niekur nedingo

Šiandien turime visas galimybes maitintis sveikai. Vis tik retas kuris iš tiesų saugome savo organizmą.

Saikas – svarbiausia mitybos sąlyga

Vienąkart persivalgyti nėra nuodėmė, tačiau daugeliui lietuvių tai jau tapę kasdienybe. O juk gausiai privalgius ir dar užgėrus alkoholio, rizikuojate ne tik tąsyk patirti skrandžio nemalonumų, bet ir ilgam susirgti labai sunkia liga – pankreatitu (ūmiu kasos uždegimu).

Ligų ypač padaugėja po gražiausios vasaros šventės – Joninių, kai šašlykai užgeriami alumi, nes dažnam Joninės be šių dviejų akcentų neįsivaizduojamos.

Neretai maistu apsinuodija ir močiutės. Gaudamos mažą pensiją, jos neišmeta likusio maisto, o valgo taupydamos, kol viską suvartoja.

Valgymo kultūros stoka atsispindi mūsų vaikuose

Dažnai dėl padidėjusios kūno masės esame linkę kaltinti paveldimumą, tačiau neretai kalčiausi esame patys, t. y. mūsų elgesys ir mitybos įpročiai. Galbūt pats metas juos keisti? Nuo ko pradėti?

Visų pirma, pasverkite savo vaikus ir pasisverkite patys. Užtenka vaiką pasverti, pamatuoti ūgį ir palyginti su normomis, atsižvelgiant į amžių. Suaugusiems žmonėms skaičiuojamas kūno masės indeksas – KMI. Skaičiuoklę be vargo rasite savo išmaniuosiuose įrenginiuose, be kurių šiandien, kaip be gausaus maisto, neapsieina nei vaikai, nei suaugusieji.

Jeigu jūs ar jūsų vaikas sveriate per daug, dar nereiškia, kad turite duoti vaikui mažiau valgyti. Kur kas naudingiau kartu išmokti valgyti mažiau.

Valgymas nėra vien mechaninis veiksmas. Turime skirti laiko. Valgant svarbu mėgautis kiekvienu kąsniu. Jeigu valgysite greitai, ne kramtysite, o rysite, nepajusite sotumo, tad ir suvalgysite daugiau, nei reikia, o organizmas pasisavins mažiau maistinių medžiagų. Gerai sukramtyti maistą būtina ir dėl to, kad jis organizme būtų lengviau virškinamas, nepūtų ir nekeltų nemalonių pojūčių.

Labai svarbu maitintis reguliariai. Per retas valgymas veda į persivalgymą. Valgymo metu susikoncentruokite į maistą, o ne į televizorių, kompiuterį, telefoną ar knygą. Priešingu atveju nepajusite sotumo jausmo, valgysite greitai, maisto nekramtysite, jį rysite.

Labiausiai paplitusi klaidinga nuomonė, kurią tėvai įkyriai bando įpiršti savo vaikams, – dėl geros sveikatos būtina valgyti daug ir visą maistą, kuris it kalnas pūpso vaiko lėkštėje.

Dažnai panikuojame be reikalo

Vienu iš persivalgymo palydovų neretai tampa apsinuodijimas. Nors tai – ypač nemaloni būsena, tačiau ji ne visada pavojinga. Dažną gąsdina ilgos eilės Priėmimo skyriuje, tad negaluojant svarbu įvertinti, kas geriau: ar šešias valandas pagulėti lovoje, gurkšnojant mineralinį vandenį, ar tiek pat valandų, blogai jaučiantis, praleisti ligoninėje ant suolo?

Kartą ar du išsivėmus, vargu ar būtina kviestis greitąją medicinos pagalbą, kad jus nuvežtų į Priėmimo skyrių. Esant profuziniam vėmimui, pacientas yra guldomas į skyrių, visais kitais atvejais galima gydytis namuose, geriant skysčių.

Net jei pykina ir nieko nesinori, reikia stengtis bent po truputį atsigerti. Kamuojant vėmimui, iš esmės reikia gerti tiek pat, kiek atiduodama. Jeigu žmogus geria pakankamai skysčių, organizmas ir pats susitvarko su iškilusia problema.

Gerai gerti paprastą vandenį, dar geriau – mineralinį, tik be burbuliukų. Tinka ryžių nuoviras, žalioji ir juodoji arbatos, anglies tabletės. Dabartiniu metu ne tik vaistinėse, bet ir degalinėse ar prekybos centruose galite nusipirkti preparatų su virškinimo fermentais. Patogu, tereikia tik žinoti, ką iš gausybės pasirinkti.

Apsinuodijęs žmogus turi laikytis dietos, nevalgyti vaisių ir daržovių. Paradoksas, tačiau, vos tik atvežus sunegalavusįjį į skyrių, artimieji klausia gydytojo, ką ligoniui šiuo metu galima atnešti valgyti. Mat jis nieko nevalgo, tik vemia ir viduriuoja. Kelios iškrovos dienos ne tik kad nepakenks, bet ir duos naudos. Iškrovos dienomis paprastai valgomas neriebus, mažai kaloringas maistas ir geriama daug skysčių. Juk tikėtis, kad lietuvis nieko nevalgys, būtų per daug naivu.

Apsivalgymas – lietuvių nedorybė

Šiaulių „Kardiolitos klinikų“ Gastroenterologijos centro gydytojas gastroenterologas Olegas Stungys sako, jog lietuviai valgo daug, už savo sveikatą atsakomybę prisiimti vengia, o sutrikus virškinimui, neretai kreipiasi į Skubios pagalbos-priėmimo skyrių, nors tai nėra būtina.

Anot gydytojo, apsivalgymas yra viena iš pagrindinių lietuvių tautos nedorybių. Net ir šventes švenčiame ne dalydamiesi savo meile ir šiluma su artimaisiais, o aktyviai dalyvaudami maisto puotoje. Maža to, visos lietuvių šventės paženklintos alkoholiu. Jeigu krūvon sušoka ir laisvi savaitgaliai, nieko stebėtino, kad vos tik šventės baigiasi, Gastroenterologijos skyrius būna perpildytas persivalgiusių, persigėrusių, apsinuodijusių maistu ir alkoholiu pacientų.

Daugelyje rajoninių ligoninių belikę tik kelios terapinės lovos, visi kiti skyriai uždaryti, tad sunegalavusieji vežami į Respublikinę Šiaulių ligoninę. „Kaskart reikėtų pagalvoti, kad jeigu jūs į ligoninę nenuvažiuosite dėl savo problemos, kurią dažnu atveju galite susitvarkyti nuėję pas šeimos gydytoją ar net patys, greitąją medicinos pagalbą galės išsikviesti tie, kuriems jos reikia labiau“, – primena gydytojas ir patikina: šeimos gydytojas, reikalui esant, nusiųs pacientą į konsultaciją pas gydytoją specialistą.

Labiausiai O. Stungys apgailestauja, kad netinkami mitybos įpročiai perduodami iš kartos į kartą. Dabartiniu metu nutukimas yra viena labiausiai paplitusių ligų Europos Sąjungoje, ypač tarp vaikų. „Būtų gerai, kad pasikeistų visos šeimos valgymo įpročiai“, – sako gydytojas, primindamas, kad mitybos stilius nustatomas nuo vaikystės, todėl vėliau suaugusiesiems sunku įveikti išsivysčiusius įpročius.

Šiaulių „Kardiolitos klinikose“ dirba vieni geriausių gydytojų Šiauliuose. Čia teikiamos įvairios paslaugos – gydytojų specialistų konsultacijos, tyrimai, procedūros. Šalia veikia laboratorija, tad dauguma tyrimų atliekami tą pačią dieną.

Tilžės g. 11A, Šiauliai
Tel. (8 41) 390 073
El. p. siauliai@kardiolitosklinikos.lt
www.kardiolita.lt

Reklama

comment Skaitytojų komentarai (0)

Taip pat skaitykite