Tomo Andrijausko nuotr.
Angle down Atgal

Edukacinės laidelės „STEAMuko eksperimentai“ – kūrybinis vaikų ugdymas namuose

Koronaviruso plitimo keliamas pavojus transformavo ugdymo procesą į virtualią aplinką, todėl šiuo metu ypač aktualizuojama nuotolinio mokymo tematika, kūrybiškų ir inovatyvių mokymosi idėjų sklaida. Šiaulių universiteto edukologijos mokslininkių komanda – doc. dr. Violeta Šlekienė, doc. dr. Loreta Ragulienė, doc. dr. Renata Bilbokaitė ir pedagogė praktikė Ingrida Donielienė – pristato šiame kontekste ypač vertingą edukacinį projektą pedagogams, vaikams ir jų tėvams – edukacinių vaizdo siužetų ciklą „STEAMuko eksperimentai“. Metodinės priemonės „STEAMuko kelionė rudenėliu“ pagrindu sukurtuose mokomuosiuose siužetuose – chemijos, fizikos ir inžinerijos eksperimentai su komentarais ir kūrybiškai pateikiamais moksliniais paaiškinimais.

10-ies edukacinių siužetų ciklas patalpintas Šiaulių universiteto informacinėse platformose, švietimo įstaigų interneto svetainėse, tad yra laisvai preinamas visiems besidomintiems.

STEAMuko eksperimentai – vaiko pasaulėvaizdžio formavimui, intelektualiai ir kūrybinei jo ūgčiai

Praėjusių metų pabaigoje pradinių klasių pedagogams, ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų auklėtojams, neformaliojo ugdymo pedagogams, buvo pristatyta nauja ir kol kas vienintelė Lietuvoje Šiaulių universiteto mokslininkių parengta metodinė priemonė „STEAMuko kelionė rudenėliu“ (dvi knygos – mokytojams ir vaikams), kurioje pateikiamos 36 STEAM veiklos vaikams, ypač lengvai pritaikomos pamokose, įvairiuose būreliuose. Nedidelės apimties tyrimai skirti vaiko pasaulėvaizdžio formavimui, intelektualiai ir kūrybinei jo ūgčiai.

Metodinė priemonė „STEAMuko kelionė rudenėliu“ parengta vykdant projektą-programą „STEAM ugdymas lyderystei“, kurią iš dalies finansuoja Šiaulių miesto savivaldybė.

Mokslininkų tikslas – padėti mokytojams perteikti gamtamokslines žinias

Pasak Šiaulių universiteto doc. dr. Renatos Bilbokaitės, šio projekto tikslas – padėti mokytojams, kad šie, nebūdami chemikais, biologais ar fizikais, galėtų mokslines žinias labai profesionaliai taikyti mokymo procese ir jas susietų su realybe. „Dauguma veiklų yra orientuotos į negyvosios gamtos ir jos cheminių, fizikinių reiškinių pažinimą, būtiną vaiko gamtamokslinio raštingumo ugdymui, įvairias inžinerines užduotis, skatinančias konstruktyvaus mąstymo formavimąsi.

Nuo pat ankstyvos vaikystės vaikui turime paaiškinti, kodėl ir kaip vyksta tam tikri gamtos procesai, kaip vyksta, pavyzdžiui, cheminė reakcija ir kur gyvenime tai galima panaudoti. Aukštesnėse klasės ne visi vaikai būna perpratę tuos modelius, tas žinias, kurias gavo pradiniame ugdymo etape. Pradinio ugdymo mokytojui turime pateikti kuo daugiau žinių ir kuo daugiau tų žinių pritaikymo metodų. Taigi mūsų Universiteto mokslininkių, dvidešimt metų dirbančių gamtamokslinio ugdymo srityje, tikslas – jiems padėti. Knygose paaiškinta, ką vaikai išmoks, ką sužinos, kokius lavins gebėjimus, kaip žinias galės taikyti realiame gyvenime, taip pat ras šiek tiek teorinių žinių, o parengti gamtamokslinių eksperimentų filmukai yra puiki pavyzdinė priemonė, padedanti geriau suprasti metodinėse priemonėse pateiktus gamtos reiškinius“, – sako dr. R. Bilbokaitė.

Edukacinių „STEAMuko eksperimentų“ tikslas – parodyti, kad mokslas yra įdomus kūrybinis procesas

Viena iš edukacinio projekto „STEAMuko eksperimentai“ rengėjų, Šiaulių universiteto Edukologijos instituto doc. dr. Violeta Šlekienė džiaugiasi, kad mokytojai ir mažieji turės galimybę naudotis metodinėse priemonėse pristatomais gamtamoksliniais bandymais. „STEAMuko eksperimentai gimė iš intencijos parodyti, kad mokslas nėra sudėtingas, nesuprantamas dalykas ir jis gali sudominti kiekvieną. Todėl yra toks svarbus pažinimas per patirtį, kai viskas vyksta realybėje. Vaizdo siužetuose parodyti bandymai gali būti jau žinomi. Mūsų komanda juos pateikė taip, kad svarbūs akcentai būtų sudėti didaktiškai svarbiose vietose. Kiekvienas filmukas prasideda gyvenimiška situacija, suformuluojama problema ir čia pat pasiūloma viską išbandyti bei įsitikinti praktiškai. Pavyzdžiui, įdomu sužinoti, kodėl močiutės pyragai būna purūs, kodėl povandeniniai laivai nenuskęsta, nors jie didžiulės, kelis tūkstančius tonų sveriančios metalinės kapsulės, kodėl vandens čiuožikas gali judėti vandens paviršiumi ir medžioti, nenuskęsdamas, kodėl per Velykas daužant kiaušinius pirmieji suskyla tie, kuriuos marginant į dažus buvo įpilta acto, ir kt.“, – sako dr. V. Šlekienė.

Filmukuose išlaikoma loginė eksperimento pateikimo tvarka – vaikus sudominus pačiu eksperimentu, detaliai pristatomos bandymui reikalingos priemonės ir medžiagos, demonstruojamas pats bandymas. Atlikus bandymą, akcentuojama, ką naujo sužinojo vaikai, ko išmoko, kuo praktiškai įsitikino. Dr. V. Šlekienė: „Mes, metodinės priemonės autorės, laikomės nuostatos, kad bet kuri nauja medžiaga turi būti perteikta paprastai ir patraukliai, bet, svarbiausia, moksliškai teisingai. Yra įrodyta, kad jeigu vaikystėje susiformuoja neteisingas (dar vadinamasis buitinis arba ikimokslinis) vaizdinys, jis išlieka visam gyvenimui. Tad būtina neleisti susidaryti tokiam vaizdiniui, o jam atsiradus būtina jį laiku ištaisyti“.

Edukaciniuose filmukuose pristatomi bandymai žaismingi ne tik dėl turinio. Bandymus atlieka ir pristato Šiaulių universiteto Edukologijos instituto studentai – integruotų gamtos mokslų pedagogikos IV kurso studentas Giedrius Brūžas ir pradinio ir ikimokyklinio ugdymo pedagogikos studentė Goda Strelčiūnaitė. Studentams talkina vaikų draugas robotukas STEAMukas. Jis tarsi dalyvauja visuose pateikiamuose gamtamoksliniuose eksperimentuose ir ragina vaikus vykdyti įvairius eksperimentus, paaiškina gautus rezultatus.

Kada metodiniai leidiniai pasieks vartotojus?

Šiaulių universiteto mokslininkių sukurtą metodinę priemonę „STEAMuko kelionė rudenėliu“ (dvi knygos – mokytojams ir vaikams) artimiausiu metu bus galima įsigyti Šiaulių universiteto bibliotekoje (Vytauto g. 84, el. p. biblioteka@su.lt), taip pat bus parengtos leidinių skaitmeninės versijos.

Autorių planuose yra dar dvi metodinės knygos apie tai, kuo galima užsiimti žiemos ir pavasario metu. Norima, kad ir šiais metų laikais mokytojai su vaikais galėtų vykdyti įvairius eksperimentus, gilintis į gamtos dėsnius.

Edukacinius vaizdo siužetus „STEAMuko eksperimentai“ jau galima stebėti youtube:

KAUŠINIS ANT VANDENS - https://www.youtube.com/watch?v=ogLDEEsqp2c&list=PLI7_ml-hToMPyBuQFQDoiJzhYbGTv0I9G&index=1

MONETA ANT VANDENS - https://www.youtube.com/watch?v=cKEYjkt7gdo&list=PLI7_ml-hToMPyBuQFQDoiJzhYbGTv0I9G&index=2

KAIP IŠTRAUKTI MONETĄ - https://www.youtube.com/watch?v=9Eu_GImx9Ys&list=PLI7_ml-hToMPyBuQFQDoiJzhYbGTv0I9G&index=3

PRIPŪSK BALIONĄ KITAIP -https://www.youtube.com/watch?v=WHH5K2nuvOA&list=PLI7_ml-hToMPyBuQFQDoiJzhYbGTv0I9G&index=4

SPALVŲ VILKELIS - https://www.youtube.com/watch?v=devaHwmUZzs&list=PLI7_ml-hToMPyBuQFQDoiJzhYbGTv0I9G&index=5

VANDENS ŠILUMINĖS SAVYBĖS - https://www.youtube.com/watch?v=TMEimgMBlV4&list=PLI7_ml-hToMPyBuQFQDoiJzhYbGTv0I9G&index=6

KŪNŲ SAVYBĖ NARDYTI PO VANDENIU - https://www.youtube.com/watch?v=3qIuffXXwNw&list=PLI7_ml-hToMPyBuQFQDoiJzhYbGTv0I9G&index=7

APVERSTA STIKLINĖ - https://www.youtube.com/watch?v=3YYDUtSLfzA&list=PLI7_ml-hToMPyBuQFQDoiJzhYbGTv0I9G&index=8

POPIERINIS ARBATINUKAS - https://www.youtube.com/watch?v=pl1W-S0SL6s&list=PLI7_ml-hToMPyBuQFQDoiJzhYbGTv0I9G&index=9

KIAUŠINIS BE LUKŠTO - https://www.youtube.com/watch?v=q7YsN5BRAIo&list=PLI7_ml-hToMPyBuQFQDoiJzhYbGTv0I9G&index=10

comment Skaitytojų komentarai (0)

Taip pat skaitykite